lördag, maj 14

Lilla kulturresan 2022 - dag 3

Efter frukost begav vi oss iväg till Borgholms slottsruin. Vi tittade bara på avstånd. Sedan åkte vi till Solliden. Där deltog vi i en åktur genom parken med traktor och vagn. Vi fick även gå in i växthusen och titta. Vi åt god lunch i Kaffetorpet. Sedan åkte vi till Gärdslösa kyrka. Vi kollade in Stagneliusstenen. Därefter åkte vi till Dröstorps naturreservat och fick se en mängd orkidéer.

fredag, maj 13

Lilla kulturresan 2022 - dag 2

Efter frukost begav vi oss iväg söderut. Vi stannade och parkerade vid Ventlinge kyrka. Där började Anna Rydstedt-stigen. Vi besökte hennes grav och fortsatte förbi gården där Anna föddes och växte upp. Sedan följde vi stigen och fick ta del av dikter och konstverk. Vi passerade åkrar på väg mot Kalmarsund. Där viker stigen av norrut till Maren. Stigen slutar vid en rastplats, Anna Rydstedts litterära rastplats. På det stora stenbordet fanns dikter att läsa när man satt och vilade sig eller fikade. Vi gick samma stig tillbaka till kyrkan.

Nästa stopp blev vid Ottenby. Vi tittade in på Naturum och åt lunch på restaurangen Fågel blå. Där valde vi vegetarisk lufsa utan att veta vad det var. Ett mycket gott val!

På väg hemåt stannade vi till vid BiBibutiken i Kastlösa som har hantverk gjorda i t.ex. betong. Mycket fint!

Hemma och fick middag på hotellet. Vi blev bjudna på vegetarisk lufsa!

Efter middagen tog vi en biltur.

torsdag, maj 12

Lilla kulturresan 2022 - dag 1

Så har det då äntligen blivit möjligt att ge sig ut på resa. Marianne från Visingsö och jag brukar ju göra det vi kallar för kulturresor. Vi besöker ett landskap åt gången och följer i någon kulturpersonlighets spår.

I år planerar vi för två resor. Den första, som vi kallar för Lilla kulturresan, gick i år till Öland. Vi prickade in vecka 19 som har Öland spirar och gror som tema.

Jag åkte ner till Gränna och hämtade upp Marianne. Vi tog en förmiddagsfika på Gyllene Uttern och fortsatte sedan mot Kalmar. Det var en tråkig väg på ca 25 mil. Sedan körde vi över en 50-åring. Ja, alltså Ölandsbron fyller 50 år i år. När vi kommit till Öland åkte vi söderut till Kastlösa och tog in på hotell Allégården. Vi installerade oss och åt sedan mat på hotellet. Efter maten tog vi en liten kvällspromenad.

lördag, maj 4

Lilla kulturresan 2019 - dag 5

Hemresedag. Det snöade! Vi stannade i Vetlanda och fikade. Sedan vidare till Gränna hamn och jag fortsatte hemåt.

fredag, maj 3

Lilla kulturresan 2019 - dag 4

Efter frukost på Villa Liljenborg åkte vi till Karlshamn. Det var en mycket fin och trevlig stad!
Vi tittade bl.a. på statyn i hamnparken. Jag fastnade för att Karl-Oskar ser ut över havet, mot nya mål, medan Kristina vänder sig om och tittar mot hemlandet.

Så besökte vi Karlshamns museum som var så stort och intressant. Det fanns ett särskilt minnesrum över Alice Tegner.

Åkte vidare till Karlskrona men hann inte med den staden på grund av Karlshamn. Vi åkte direkt till boendet: Lyckåhem hotell & vandrarhem.

torsdag, maj 2

Lilla kulturresan 2019 - dag 3

Efter en fantastisk frukost åkte vi vidare till Nyehusen. Där drack vi förmiddagskaffe hos goda vänner till Marianne.

Därefter for vi vidare till Blekinge, som är den här resan mål. Efter diverse felkörningar kom vi så fram till Jämshög. Vi kom precis i tid till Jämshögs Hembygdsmuseum där vi hade bokat visning. En mycket engagerad guide höll visning bara för oss två. För det första så är det ett skolmuseum. Mycket intressant för två gamla "fröknar". Två kända författare gick i skolan där som barn nämligen Harry Martinsson och Sven Edvin Salje. Utöver att vara författare var Harry Martinsson också en stor samlare. En mycket givande guidning!

Vi tog in på vårt boende: Villa Liljenborg B&B. Efter installation och fika där tog vi en kvällspromenad. På kyrkogården tittade vi på en minnessten över totalt tio berömda Jämshögssöner.

onsdag, maj 1

Lilla kulturresan 2019 - dag 2

Efter frukost på Visingsö tog vi färjan över till Gränna. Därifrån åkte vi bil till Skåne. Det landskapet har vi redan "gjort" men jag hade en sak från min bucketlist: se gullvivorna blomma i Brösarps backar.

Vi åt på Brösarps värdshus och sedan begav vi oss till backarna. Det var gullvivor i mängder! Men tyvärr blåste det kallt så vi gick inte så länge där.

Därefter åkte vi till vårt logi: Farmors lycka. Ett fantastiskt ställe som varmt kan rekommenderas! Vi fikade gott på den inbyggda glasverandan.

På kvällen var vi bjudna på middag hos bekanta till Marianne. En mycket trevlig bekantskap: hon är författare och han är konstnär.

tisdag, april 30

Lilla kulturresan 2019 - dag 1

Marianne på Visingsö och jag brukar ju varje sommar göra en resa vi kallar för Kulturresa. Vi besöker ett landskap åt gången. I år blev det två resor: en kortare i maj och en lite längre i augusti.

Jag började resan med att åka ner till Visingsö. Vi firade valborgsmässoafton där.

fredag, augusti 24

Kulturresa 2018 - dag 9

2018-08-09
Resan börjar närma sig sitt slut. Efter en härlig frukost gick vi till stationen; det gick lätt nerför backen. 08.30 steg vi på tåget igen, Inlandsbanan.

Tåget gjorde uppehåll i Fågelsjö (som vi hört talas om angående skogsbränderna) för en lättare lunch som serverades av Café bortom åa.

Framme i Mora igen strax före klockan två.

Vilken fin resa vi har upplevt! Kan varmt rekommenderas!

Inlandsbanan

Hurtigruten

Kulturresa 2018 - dag 8

2018-08-08
När vi vaknade var vi i Trondheim. Efter frukost på båten gick vi i land och tillbringade dagen i den fina staden. Nidarosdomen var ett givet besöksmål.

På eftermiddagen klev vi på tåget som tog oss till Östersund. Den här gången hade vi närmare till hotellet. Vilket fint hotell: Clarion Hotel Grand! Vi åt sen middag i den mysiga baren.

Hurtigruten

torsdag, augusti 23

Kulturresa 2018 - dag 7

2018-08-07
Har sovit gott på båten. Det gungade i går kväll men det var i tid för att sova.
Njutit av frukostbuffén.

Vi blev uppmanade att samlas på däck kl 9.20. Lydiga som vi är gick vi ut. Då firades en ceremoni, med champagne, för att vi passerade polcirkeln. Det var en trevlig överraskning! Äkta champagne (som vi fick betala extra för).

Båtturen gav oss även fortsättningsvis vackra vyer. En väggkarta visade vilka hamnar vi stannade vid. Hade gärna velat ha den i fickformat.

Kvällen avslutades stort med femrätters middag. Just i år firar Hurtigruten 125 år och menyn grundade sig på den meny som var då. Otroligt gott!

Tur att det fanns promenaddäck att motionera på. Vi lyckades gå ca 5 km den dagen.

onsdag, augusti 22

Kulturresa 2018 - dag 6

2018-08-06
Har sovit gott på hotellet i Harstad. Gick ner till hamnen och inväntade båten.

Vi åt frukost ombord på båten. Sedan var det information, i rolig form, om Hurtigrutens grundare Richard With och hans dotter Nanna With.

Båtturen gav oss så vackra vyer. Vackrast var det i Trollfjorden.

tisdag, augusti 21

Kulturresa 2018 - dag 5

2018-08-05
Inget trevligt uppvaknande. Jag hade väckning på mobilen som låg på golvet. När jag sträckte mig efter den gled jag ur sängen och jag slog mig rejält. Höftkulan svullnade upp och gjorde så ont. Jag trodde först att jag brutit lårbenshalsen och många tankar hann passera. Som tur var kunde jag gå men jag fick ett jättestort blåmärke som täckte hela lårbenet.

Lyckades gå till restaurangen för frukost och den korta sträckan till stationen. Så tog vi tåget mot Narvik. Nu var det inte Inlandsbanan längre.

Det här var den vackraste resan. Vi såg enorma myrmarker, snötäckta fjäll, Kiruna, Torneträsk, Abisko m.m. Vi passerade Riksgränsen och konstigt nog ändrade naturen karaktär där.

Framme i Narvik gick vi av tåget och fick åka taxibuss till Harstad. Vi installerade oss på hotellet och letade upp ett matställe som hade söndagsöppet: Egon. Där åt vi rejält och mycket gott.